7 juli 2004

Stod op kl. 0730, da der var en del jeg skulle have klaret før jeg var klar til afgang på min tur Danmark rundt.

Huset skal jo lukkes ned, da jeg regner med at være væk i ca. 3 uger. Det er ikke så godt hvis man glemmer en skraldespand med gamle madrester.

Fik snakket med My Planet vedr min billet, og den bliver først sendt når jeg er hjemme fra turen igen. Så der er ingen grund til at få den omadresseret.

Jeg har dog aftalt med Jens og Lonnie – mine naboer – at de tømmer min postkasse engang imellem.

Fik pakket både cykel og BOB traileren, og kom af sted lidt over klokken ti. Fik lidt af et shock til at starte med. Cyklen var sgu tung at træde. Men jeg har også omkring 30 kg bagage, hvis man regner BOB med. Det er en del… Men efter at musklerne havde fået lov til at varme op en halv times tid, gik det godt. Faktisk er det gået rigtigt godt i dag. Jeg har både kørt i modvind og masser af bakker, og det er gået rigtigt fint. Kan godt mærke at jeg har 3500 km i benene…. Det tegner godt til den store tur.

Kørte først til Sj. Odde via Nykøbing, Højby, og Lumsås. Modvind det meste af vejen. Havde en halv times ventetid til næste færge. Brugte tiden til at spise den hjemmesmurte klemme… Den faldt på et tørt sted…

Jeg var eneste cykel ombord på den afgang – kl. 1300.

Fra Ebeltoft kørte jeg til Grenå via en masse små veje – jeg fulgte marguritteruten det meste af vejen, og kom igennem et rigtigt kønt og afvekslende landskab. Masser af bløde bakker, i et skov og markdækket landskab. Og så havde jeg tilligemed medvind det meste af vejen.

Efter 79 km var jeg fremme ved campingpladsen i Grenå. Fik anvist plads ved de andre småtelte. Kørte lige en runde, og besluttede mig så for at slå teltet op ved siden af en lav hæk. Det var ikke det smarteste træk. Lige på den anden side af hækken boede der 6 unge mennesker i to villatelte, og 4 meter fra mig lå et tunneltelt, som det viste sig, var beboet af tre unge damer… Nu er det sådan, at unge damer kan få timer til at gå med at snakke om kærester og andre relaterede emner – også midt om natten….. Og de unge mennesker på den anden side af hækken er i den alder hvor der godt må ske noget – med dertil følgende larm…..

Efter en kop kaffe, og en kort overvejelse, besluttede jeg mig for at flytte teltet op ad et stykke skov – rimelig langt væk fra føromtalte personer….

Der er for øvrigt ganske mange cyklister på pladsen – har faktisk aldrig set så mange samlet på én gang.

Vejret har været fint i dag, hvis man lige ser bort fra blæsevejret. Dvs ingen regn, og det er jo dejligt. Helt varmt har det nu hellere ikke været. Jeg har kørt i lange bukser hele dagen. I morgen lover de regn…. Håber at kunne pakke sammen i tørvejr….

8 juli 2004

JEG VIDSTE DET. Sikke en lortenat…. Jeg tænkte nok der ville være fest og larm i gaden, når jeg så hvor mange unge mennesker der var på teltpladsen… Og det kom til at holde rigtig meget stik… Larm, druk, og snak til ca. kl. fire i morges…. Har dog nok blundet lidt ind imellem. Men det er sgu da belastende….

Stod op kl. 0730, og skyndte mig til butikken efter morgenbrud – så længe der var nogen. Købte også en liter letmælk.

Afgang lidt før klokken ni. Vejret startede ud med sol og blå himmel. Vinden kommer fra øst, så jeg har MEDVIND i dag… Senere skyet – så sol igen, og til sidst MEGET mørk himmel, så jeg besluttede mig for at søge campingplads mens tid var… Det blev i Udbyhøj – efter at have passeret fjorden på en lille færge. Jeg var eneste cykel, men havde selskab af 17 store motorcykler, der var på vej til træf.

Naturen har været meget varierende i dag – og ganske bakket til tider. Det er skiftet pænt imellem skov og mark. Generelt ser jeg mere skov herover end på sjælland. Og selv på markerne er der fine pletter af skov. Det giver et utroligt pænt landskab, og må også være godt for dyrelivet.

Campingpladsen ligger helt ned til fjorden. Jeg har dog sat mit telt op længere oppe på pladsen, da der er bedre læ. Jeg tænker at det måske blæser op til dans i aften eller i løbet af natten.

Fik en god snak med campingmutter.

Et bad er det også blevet til. Brugte hele 6 kr, så nu er jeg i hvert tilfælde ren. Fik også barbermaskinen hen over ansigtet. Havde set et billede fra i dag, hvor jeg så noget langskægget ud.

Stedet her hedder for øvrigt ikke Udbyhøj, men Udbyhøj Vasehuse. Det er Udbyhøj på den anden side af fjorden. Der hvor jeg tog færgen fra.

Gik en tur op og kiggede lidt på ”Byen” inden det blev alt for sent… Der ligger én butik… Købte brød og en avis. Nåede lige hjem til teltet, da det begyndte at regne. Først var det bare byger, men efter en times småsjasken, gik det over i rigtig vedholdende regn. Jeg har nu haft det godt og tørt indenfor. Har både læst avis, drukket kaffe, og spist aftensmad i god ro og orden. Jeg er blevet meget positivt overrasket over stormkøkkenet. Det virker godt, og er meget stabilt. Jeg har det stående i teltåbningen, så det får al den læ teltet kan give. Jeg kan så sidde indenfor og ordne alt kogeriet…

En ting jeg har været utilfreds med er min pengekat. Den er noget flyvsk og utilbens at have om halsen. Og den flyder, og syner utroligt meget når jeg har den indenfor trøjen. Men nu tror jeg at løsningen er fundet. Jeg har taget den over skulderen, og justeret den så den sidder under den ene arm. Det føles umiddelbart ganske behageligt.

9 juli 2004

Vågnede allerede ved halvsyvtiden. Et eller andet sted på campingpladsen var der én der sad og spillede på orgel!!. Jeg ved det lyder fuldstændigt skørt, men det passer altså…. Slangede dog til halv otte før jeg stod op.

Himmelen stadigvæk meget mørk efter nattens megen regn. Teltet har klaret sig til UG. Alt vandet blev på den rette side af teltdugen.

Jeg besluttede at ”lege” at det regnede, så jeg blev nødt til at pakke hele det portable hjem ned inde i teltet…. Det gik faktisk over forventning. Der er masser af plads at arbejde på, når man bare organiserer sig lidt fornuftigt. Fik uden problemer alt pakket i ned – dog ikke teltet. Lukkede så paksækken, og satte den og de andre tasker udenfor. Derefter var det bare at pakke teltet ned, og putte øverst i den store gule paksæk. Virkede perfekt.

Trillede af klokken halv ni. Havde ikke kort fremme til det første stykke af ruten. Besluttede at følge cykelruten til Hadsund da jeg mødte den. Den bragte mig til Dalbyneder – turen dertil var en lang nedadbakke, så ganske behagelig – dog noget stejl. Midt i byen delte vejen sig så, og på ingen af dem var der cykelskilt, så jeg besluttede at køre til Udbyover, da den ligger fint på vejen til Hadsund. Da jeg jo kørte nedadbakke til Dalbyneder, ja så giver det jo næsten sig selv at der var opadbakke til Udbyover. Og sikke en bakke. Jeg måtte ned i de helt små gear for at komme over. Benmusklerne var ikke helt varme endnu, hvilket ikke gjorde tingene bedre.

Vel igennem Hadsund vendte jeg næsen imod østkysten igen. Snakkede med ældre mand på vejen – han cyklede på gammel flot Raeligh fra 1973. Han købte den pga energikrisen dengang. Jeg fortalte ham, at jeg ville cykle nedenom Havnø, da der den vej kun er småveje, og derfor næsten ingen trafik. Han synes det var en fin ide, og fortalte at området stort set ikke havde ændret sig de sidste 50 år. Dog var der kommet asfalt på vejene – i gamle dage var det grus…

Vel fremme i Als fortsatte jeg nordover til Øster Hurup, hvor jeg handlede ind. Øster Hurup ligner en rigtig turistfælde….. Kørte udenfor byen, og nød mine nyindkøbte boller med en dåse tun i vand…

Klokken halv et var jeg fremme ved færgen til Hals. Da jeg ankom, sejlede to store Hollandske krigsskibe forbi, og færgen lå stille, 20 meter fra land. Der sejler dog to færger, så jeg kom med den næste, og var hurtigt fremme i Hals.

Desværre var min gamle chef Erik Thomsen ikke hjemme. Jeg har forsøgt at ringe til ham de sidste par dage, men har kun kunnet få kontakt til en faxmaskine.. Tror han er til motorcykeltræf i Skagen.. Cyklede lidt rundt i byen og kiggede, før jeg vendte næsen mod Aså, hvor jeg nu befinder mig på campingpladsen. Fin plads for øvrigt – jeg kunne selv vælge hvor jeg ville ligge, og så bare komme op og fortælle det, når jeg havde fået slået det hele op… Har været i bad, og luftet sovepose, og hængt tøj til tørre/udluftning. Solen skinner nemlig i Aså…

Vejret har ellers været mørkt og truende hele dagen, men nu længere jeg kom nordpå, nu mere lyst blev det. Og nu er solen altså kommet igennem skyerne, og har er rigtigt rart. Jeg har fundet en bænk med bord, som jeg har slæbt hen til teltet.

Cyklingen er gået rigtigt godt i dag. Jeg kan holde en fin fart i cyklen, og musklerne og ledene har det fint. Jeg føler mig godt rustet til turen i Australien om en måneds tid. Har kørt 92 km i dag.

10 juli 2004

Har sovet så dejligt i nat. Der var ellers tegn på at der skulle være fest på pladsen.. Der boede en del nordmænd i hytter, og de var i go’ humør… Jeg huskede så, at jeg i mine gemmer har pakket gule hørepropper… Og skal hilse at de virker ganske udmærket… Jeg vågnede først igen et kvarter i ni!!. Og mig som altid vågner tidligt – hi!

Det regnede for øvrigt tidligere på morgenen, da jeg lige var oppe og vende. Men sov heldigvis videre. Havde fint tørvejr at pakke i, og besluttede at starte i regnbukser, og jakken pakket øverst i bagtasken, så jeg hurtig kunne få fat i den. Det fik jeg snart, da en lille regnbyge gik over i rigtigt regn – træls. Til gengæld måtte jeg af med regnbukserne igen. De var for varme at cykle i. Det er jo benene der gør det meste af arbejdet, og de bliver altså varme.. Tog de tynde vindbukser på, og havde det fint – også i regnen. Når der var ophold tørrede de utroligt hurtigt.

Turen imod Frederikshavn var utrolig flot – og ret bakket… Jeg fik sgu sved på panden  - eller var det regn?. Min kæde gjorde vrøvl – den vil gerne have noget smørrelse… Det fik den i Frederikshavn, hvor jeg lige var en tur i Føtex og handle lidt mad ind til madposen. Jeg besluttede mig for at fortsætte til Skagen. Der er kun 40 km dertil. Men kors hvor det dog regnede. Og vinden var også imod, så det eneste der manglede  var en lille hurtig punktering – og den fik jeg så. Kunne høre tik – tik – tik, fra baghjulet, og tænkte jeg hellere måtte stoppe og rense for småsten. Der var intet i vejen med forhjulet, men fra baghjulet kom der en hvislende lyd – pis…. Jeg var allerede punkteret.. Det fik jeg dog hurtigt ordnet. Satte en ny slange i. Den anden må jeg ordne når vejret bliver tørt igen.

Hele dagen har jeg mødt masser af motorcykler på vej imod Skagen. Der er et kæmpe træf deroppe. Jeg kørte forbi deres festplads lige uden for Skagen. Den var kæmpestor… Bla med et par store cirkustelte. Men de har sikkert også haft det ganske vådt… Flere af de hårde læderdrenge lignede druknede mus.

Måtte sætte telt om i styrtende regn. Det gik dog fint, og hvor er det dejligt at yder og indertelt sidder sammen. Inderteltet var faktisk tørt da jeg havde fået teltet op. Det var  bare dejligt at komme ”inden døre” og få noget af det våde tøj af, og sat en kop kaffe over. Man bliver et helt nyt menneske. Trangian fik også lov til at lune lidt i teltet – og der er behov for det i dag. Hvor er det dog skide koldt og blæsende/regnene.

Til aften stod den på dejlig pastaret med pølsestykker – igen. Smagte dog dejligt, og varmede lige så godt. Sidder nu i tv-stuen, hvor jeg har fundet en stikkontakt, så jeg kan få lidt strøm på batterierne igen.

Købte en avis, og lagde mig til at læse i teltet før sengetid. Der kom et ungt par ud på aftenen, og de lagde sig lige ved siden af mig. De er fra Switzerland, og har rejst de sidste 26 timer. De ville have været på vandrehjem, men de var begge fuldt belagt, så til sidst måtte de på campingpladsen...

Fik en god snak med dem om morgenen.

11 juli 2004

Så er det blevet lørdag, og jeg vågnede op til regndråber på teltdugen. Jeg skyndte mig at lukke øjnene igen, og næste gang jeg åbnede dem var regnen stoppet.

Faktisk tittede solen også frem.

Jeg bliver her i Skagen i dag også. Jeg vil en tur ud på Grenen, og lidt rundt og kigge i byen. Det er jo ikke ofte jeg kommer til dette hjørne af kongeriget.

Jeg brugte et par timer på at tørre tøj og ordne cykel før jeg kørte til turistcirkuset Grenen. Gik en tur helt ud på Grenen, men der var jo tykt af mennesker, så jeg fotograferede det hele lidt på afstand.

Mange af de bikere der er til træf heroppe, var også derude. Dog ikke helt ude ved Grenen – der kan man jo ikke køre ud. De stod samlet på toppen af en gammel tysk bunker og kiggede. Ret sjovt at kigge på. Tog et billede af alle disse seje gutter og gutinder, men det blev desværre uskarpt…

Fik købt lidt ind i Aldi. Skal have hakkebøffer til aften – ummm!

Tilbage på pladsen fik jeg mig et dejligt bad, og fik skyllet mine cykelbukser op. Jeg er blevet lidt rød i den ene side af skridtet… Ikke særligt behageligt. Har smurt mig med Tee Tree Oil creme – det plejer at hjælpe.

I går fik jeg jo ikke rigtigt fotograferet noget som helst. Vejret og humøret var ikke rigtigt til det… I dag har jeg taget en del.

Har snakket med Søren og Anita i Vrå – dvs de var godt nok i Norge lige nu, så dem skal jeg ikke besøge i morgen.

Gik en fin tur igennem Skagen i eftermiddags. Vejret var bare så dejligt. Hvor var det dog fedt bare at slentre igennem byen, og nyde det varme solskinsvejr. Jeg fik taget en del billeder af de særprægede gule skagenhuse.

Der var masser af gang i forretningsgaden, og på havnen var der godt salg i fadøllerne til de tørstige sejlere.

Har fået nye naboer på pladsen. En norsk familie – far mor og tre børn. Alle på cykel. De bor i en Kåte – sametelt. Rigtigt smart.

12 juli 2004

Jeg havde en mærkelig oplevelse i nat. Jeg lå med ansigtet ind imod døren til inderteltet og sov lige så  fint. Pludsligt Kunne jeg mærke noget imod min kind, igennem teltdøren. Jeg blev noget overrasket, da jeg fik åbnet døren og kigget ud. Min madpose, som ellers ligger en meter derfra normalt, lå lige udenfor… Jeg tænker at en ræv måske har været på besøg… Godt den ikke fik slæbt af med det….

Stod op ved ottetiden, og havde en fin sludder med norskerne der lå ved siden af i deres fine kåtetelt. Det viste sig, at han havde stået på ski over indlandsisen sidste år, så vi havde en del at snakke om… Han var meget begejstret for mine bagagebærer.

Kom af sted ved titiden, og startede med et besøg ved den tilsandede kirke. Kørte videre ad småveje, og er endt ved Løkken – eller rettere sagt, lige udenfor Løkken. Stedet – altså Løkken – har jo et rimeligt dårligt røgte, så jeg ville have en campingplads hvor der IKKE boede en masse unge mennesker der havde sovet hele dagen, og først vågnede op når jeg er ved at gå til ro.

Vejret har været utroligt dejligt hele dagen. Solen har skinnet, og jeg har haft side- og medvind.

Og så havde jeg lige en punktering…. Men  vejret var jo dejligt, så jeg lappede slangen med det samme, og nød det faktisk… En tysk langturscyklist stoppede – som den eneste – og spurgte om jeg havde brug  for hjælp. Vi fik en god sludder. Han var på vej til Norge, og kørte ca. 150 km om dagen….

Jeg er ikke tilfreds med min dyre Engelske Brook saddel… Nu har jeg prøvet at spænde læderet lidt op. Så får vi se i morgen…. Der er ikke meget ved at have ondt i sine ædlere dele J

I morgen skulle jeg gerne nå ned til Lisbeth og Finn i Thisted. Det bliver en LANG tur, så er sikkert først fremme sidst på eftermiddagen.

Campingpladsen er ikke noget at skrive hjem om – så det gør jeg lige… Det koster 69 kr på nat, og ALT koster penge… Badet koster 3-2 Kr., og så er vandet ikke engang varmt… Kogepladerne koster penge, og ligeså varmt vand til opvask….

Kan godt forstå at her kun ligger 4 telt – incl mit… Dog er mange af hytterne udlejet.

13 juli 2004

Sikke en dag. Stod tidligt op – har faktisk sovet ganske godt. Men kors hvor er der meget kondens i teltet her til morgen. Men det er der nu også udenfor – simpelthen overalt.. Blev våd om fødderne af at gå på toilettet – så fugtigt er det over det hele.

Solen skinner, men det blæser en vældig vind ude fra vest. Kørte fra pladsen lidt over nitiden. De første 40 km gik i fin stil. Sol og medvind…. Kørte og hyggede mig, lige indtil jeg så følgende skilt: Thisted 66 km. Det i sig selv var jo ikke så galt, men da det samtidigt pejede mod højre, som er mod vest, som er den retning hvorfra vinden kommer, ja så er det lidt skidt. Jeg måtte lige forbi købmanden og styrke mig med et par wienerbrød og en halv liter kakaomælk!!.

Det gik dog nogenlunde at køre imod vinden, men den blev godt nok Kraftigere og kraftigere.

De sidste 35 km var IKKE sjove. Det var simpelthen ultrahårdt at cykle op imod vinden. Jeg var nede i de lave gear, og kørte 16,6 km/t i gennemsnit over dagen. Og det er MEGET langsomt for mig. Normalt ligger jeg på omkring 20-21 km/t i gennemsnit på en god dag, og 18-19 km/t på en hård dag… Så i dag har været en rigtig hård dag…

Da jeg havde 2 km igen til Finn og Lisbeth gik jeg helt kold. Jeg blev simpelthen nødt til at stoppe for at få noget at spise og drikke…. Jeg kylede en masse rusiner og pølser sammen med lidt brød i halsen, og var så klar til de sidste par kilometer til Thorsted.

Selvom dagen har været utrolig hård, har den også været den flotteste dagsetaper jeg har kørt i Danmark. Utroligt varierende i natur og terræn.

Det var dejligt at se Lisbeth og Finn igen. De bor i en gammel skole, som de har renoveret. Og den er blevet noget så flot – både ud- og indvendigt.

Jeg fik et herligt bad, og smidt alt mit tøj i vaskemaskinen – dog ikke det jeg stod og gik i – og så var der ellers dejlig mad. Og dejlig mad er ALT mad der ikke hedder Knoor J Vi fik Pebberbøffer med salat, kartofler, sovs og div andre gode sager. Det smagte bare mums…

Så var jeg med inde i Thisted, hvor Lisbeth går til hundetræning med Gustav, en fræk gravhund…

Vel hjemme igen, sad vi og snakkede til klokken næsten to om natten. Vi havde det faktisk hyggeligt, så det var svært at finde køjen. Men til sidst blev jeg dog rimelig træt, og blev nødt til at foreslå at vi fik noget søvn…

Jeg havde mit eget værelse med eget bad, så det var ren luksus. I løbet af aftenen blev der for øvrigt også tid til at opdatere min hjemmeside. Der er dog lidt vrøvl med et par af siderne, men det må jeg kigge på i morgen hos Leif…

I dag har jeg cyklet 115 km, og er svært tilfreds som det er gået. Jeg har spændt sadlen lidt op, og den har været rigtig god ved min bagdel i dag…..

14 juli 2004

Vågnede ved ottetiden, og der havde Finn allerede været hos bageren efter morgenbrød.

Jeg blev fodret godt, og fik pakket alle mit grej sammen, og stablet på cyklen. Kom af sted ved titiden… Der var hele tiden LIGE noget mere vi skulle snakke om J

Det blæser stadigvæk en del fra vest og nordvest, og himmelen er meget overskyet og regntung…

Jeg nåede omkring 30 km væk da regnen begyndte at falde, og det blev nødvendigt med regnjakken…. Jeg har haft sidevind/modvind hele dagen.

Efter Holstebro begyndte det for alvor at regne, så jeg kom frem til Lis og Leif i Vildbjerg godt våd…. Det har været en rimelig hård dag, men det er såmænd gået ganske godt. Jeg har sikkert været lidt træt efter gårsdagens hårde tur i modvind…

Efter et dejligt bad, og noget tørt tøj på var jeg som et nyt menneske igen – herligt..

Lis og Leif har fået en lille hundehvalp. Den hedder Chilli, og er noget så nuttet. De har hentet den i dag, så den er IKKE blevet stueren endnul… Der ligger små bunker af kartoffelmel over hele stuegulvet – der hvor Chilli har ladet vandet….

Vi har fået pizza til aften – herligt. Og nu sidder Leif og jeg med hver vor bærbare computer – rigtige nørder….

15 juli 2004

Hvad har jeg så lavet i dag?.

Jeg her i hvert tilfælde ikke cyklet noget som helst. Det nærmeste på cykling jeg er kommet, er at lappe Lis’s baghjul, der var punkteret.

Ellers har Leif og jeg lavet en del computer – mest Leif J

Jeg har nu en komplet Ghost af min harddisk brændt ned på to DVD skiver. Så hvis det er sådan at min computer lige pludseligt går helt ned, så kan jeg have den oppe og stå igen på under en halv time. Med ALLE de programmer jeg bruger, og med alle indstillinger til email og internet klar til brug. Og jeg ved at det virker, fordi det er den kopi jeg bruger i øjeblikket. Det banker altså bare røv J

Vi har også taget os en del af Lis og Leifs nye hund. En dejlig 8 ugers gammel Toller, der hedder Chilli (se dagens billeder). Den er godt nok sød. Vi har arbejdet en del på at gøre hende stueren, men det lader sig noget tilbage at ønske… Men det går meget bedre i dag, end i går.

Vejret startede som regn i morges og formiddags, og endte med rimelig solskin sidst på dagen. Det har været rigtigt indevejr.

Lis hørte at jeg godt kan li’ kanelsnegle, så nu har hun bagt et halvhundrede stykker… Jeg får sikkert en lille pose med når jeg cykler herfra J

Til aften fik vi dejlige grillbøffer lavet i en Webergrill. De var godt nok møre og lækre…

Jeg bliver også her i Vildbjerg i morgen. Vi er ikke helt færdige med at lege med computere etc endnu… Cykler videre lørdag morgen.

17 juli 2004

Så blev det lørdag, og jeg fik ”overbevist” Lis og Leif om, at jeg altså virkelig måtte videre i dag, efter to dejlige fridage hos dem i Vildbjerg.

Vi har rigtigt hygget os med både pc og god mad mm.

For at jeg nu ikke skal dø af underernæring de første par dage, har Lis giver mig to poser kanelsnegle, og en pose kødsovs med.. Kødsovsen stammer fra gårdagens aftensmad – og den smager bare guf!. Så jeg glæder mig til at varme den senere.

Jeg kom af sted omkring halv elleve. Turen gik først over Tre høje – stort ”bjerg” på lidt over 100m, vest for Vildbjerg. Naturen deroppe er utrolig flot. Nærmest et hedelandskab. Derfra føltes det som om jeg kørte nedadbakke helt ud til vesterhavet. Jeg ved ikke om den Jyske højderyg ”brækker” lige der??.

De første 40 km ud til Vesterhavet havde jeg sidevind og medvind. Men det sluttede da jeg nåede havet. Der drejede jeg sydover, og så var der ellers 50 km modvind at slutte dagen af på. Jeg kørte på ydersiden af Ringkøbing fjord. Nydelig tur. Der var dog MANGE biler på vejene, så det var om at holde sig helt til højre hele tiden… Lidt anstrengende måde at køre på…

Jeg har checket ind på campingpladsen i Nymindegab. Dejligt sted, hvor jeg selv kunne finde en plads der passede mig. Fandt en fin skyggefuld plads, hvor de andre telte stod.

Har været i bad, og sidder nu i tvstuen, hvor jeg har fundet en stikkontakt, så jeg ikke behøver bruge mine batterier.

Vejret har været fint hele dagen – ingen regn. Dog modvind det meste af vejen…. Temperaturen har været ganske behagelig i dag. Har kørt i t-shirt og cykelbukser.

18 juli 2004

Der var lidt regn i nat. De havde ellers lovet det helt store med torden og det hele, men det kom altså aldrig. Jeg sov godt hele natten, og vågnede ved halv otte tiden. Sover med ørepropper i  - det er bare super.

Ellers startede morgenen med et KÆMPE chok!! Efter at have gasset mig et stykke tid, var det jo på tide at stå op. Tog tøj på i teltet, og lynede derefter op til verden. Tog først den højre sko på, og stak så i den venstre. Foden kunne ikke komme helt i – der var ”noget” blødt der fyldte ude i snuden…. Kan nok lige være at Andersen kunne få sin fod til sig igen i en vældig fart… Fik rystet skoen, og ud faldt den sødeste lille tudse J Men hold da kæft hvor blev jeg forskrækket… Den slags skal IKKE ske i Australien. Der risikerer man at det er noget der kan bide, der har taget bolig i ens sko…

Kom af sted ved nitiden. Terrænet har været ret fladt hele dagen – dog var der et lille ”bjerg” på 64 m, som jeg blev nødt til at bestige en halv time ude af ruten…

Landskabet har ændret sig fra skov og hede til fladt og kedeligt landbrugsland, nu længere jeg er kommet sydpå.

Havde en enkelt punktering – baghjulet igen igen….. Og det var en lille bitte flintesten der havde gnavet hul.. Og selvfølgelig skete det lige midt på en opadbakke.  Lappede med det samme, da vejret var godt.

Jeg er kommet til Ribe i dag. Ligge på camping lige udenfor byen. Har snakket med ægtepar på cykeltur – de har også et Hilleberg telt. De anbefaler et besøg i Ribe, så det vil jeg da gøre i morgen formiddag, før turen går mod grænsen, som jeg sikkert når i morgen.

Har fået et varmt bad. 5 kr, så jeg troede der var masser af vand. Så jeg var godt sæbet godt ind omkring de ædlere dele, da det varme vand forsvandt!!!. Hmmm – koldt vand er da også dejligt, meeen!!! J

Der er stikkontakt i tv-stuen, så livet er let.

Har for øvrigt kørt omkring 85 km i dag.

19 juli 2004

Det har regnet en del i nat. Og det gjorde det også da jeg vågnede, så jeg skyndte mig at lukke øjnene igen, og sove videre – det har jo virket før!.

Klokken otte regnede det ikke mere, så jeg stod op… Det var dog ganske overskyet, men det holdt tørt.

Kom af sted omkring halv ti. I går kørte jeg forbi den største cykelforretning jeg har set i Danmark, og jeg tænkte kort på, og jeg dog ikke skulle købe mig et nyt baghjul. Nu har jeg jo haft tre punkteringer på det hjul på turen. Og forretningen lå kun 2 km fra campingpladsen…

Men alt det havde jeg lykkeligt glemt alt om da jeg startede. Jeg huskede det dog ganske klart ca. 8 km fra Ribe, hvor bagdækket punkterede igen igen igen igen……

Men før alt dette skete, besøgte jeg Ribe, som er en meget hyggelig by. Den gamle bydel med domkirken er en rigtig perle i Danmark. Jeg cyklede lidt rundt, og fik nogle fine billeder, før jeg stak sydpå.

Og så var det jo at jeg fik den skide punktering. Det er altså træls – jeg er jo i Jylland.. Jeg besluttede mig til at købe et nyt dæk ved første lejelighed. Den bød sig allerede 20 km senere. Fik et punkterfri dæk for 250 kr. Dyrt, men hvad gør man ikke for at slippe for punkteringer… Der er et meget tykt gummilag ned imod vejbanen.

Turen fortsatte til Tønder, og før det kørte jeg forbi Schackenborg slot. Masser af turister..

Imellem Tønder og Kruså er der ingen campingpladser, så det var bare om at finde et gear der passede, og så ellers komme derudaf… Det har dog været let i dag, da jeg for én gangs skyld har haft medvind hele dagen.

Jeg kørte ikke ind på pladsen i Kruså, da jeg tænkte at den nok var en ren turistfælde. Fortsætte 3 km længere, og tog næste plads, der viste sig at være….. en ren turistfælde. Men gad ikke køre længere, så nu ligger jeg på plads 356, og ser helt forkert ud i forhold til alle campingvognene..

Vejret har været fint i dag. Solen kom frem efter frokost, og har skinnet ned på mig hele eftermiddagen.

Har taget et dejligt bad, og skriver nu lidt dagbog, før det er tid til aftensmad. Har igen fundet en stikkontakt i tv-stuen.

Har kørt 112 km i dag.

20 juli 2004

Stod op ved ottetiden – dvs den blev lidt mere. Jeg skulle jo lige høre nyhederne først. Købte en liter mælk og lidt morgenbrød til morgenmad. Der har været meget dug i nat, så inderteltet er ret vådt…

Kom af sted ved titiden, og fulgte Flensborg fjord mod Sønderborg. Fik set alle turisttingene på vejen… Bla slottet i Gråsten, Dybbøl + mølle.

Kørte mere eller mindre direkte over Als til Fynshav, og tog færgen til Bøjden. Der var fuldt optaget på første campingplads – det var nu også en turistfælde, så der ville jeg alligevel ikke ligge.

Den næste lå 6 km væk, så intet problem. Jeg ville gerne tidligt frem, da det jo er første dag i alperne for Tour De France…

Terrænet har været meget bakket i dag. Jeg har brugt de små gear ofte. Men kønt har det altså været.

Og så har jeg ingen punkteringer haft i dag – jubii!!. Vejret startede med sol, og blev så mere og mere skyet med høje skyer. De lover også både regn og torden til aften…

Da jeg kom til færgen i Fynshav, var de næsten klar til at få folk ombord. Jeg spurgte manden der stod for enden af bilkøerne om han kunne sælge mig en billet. Det kunne han ikke, men ham i den anden ende – helt oppe ved færgen kunne. Jeg kørte så derop, og glemte alt om billet… Kom fint ombord, og købte en Cola og kiggede lidt Tour… Færgen tog 50 minutter til Bøjden.

Har for øvrigt kun kørt omkring 70 km i dag. Gad ikke køre længere – hvis sandheden nu skal frem!.

Har fået bad, og da jeg gik derfra begyndte det at regne… Lidt surt, da mit telt rigtigt meget kunne tænke sig en god tørring og udluftning…. Det hørmer altså lidt… Måske i morgen…

Lige ved teltpladsen er der en grillhytte til teltfolket… Der er et par gasgrille og bænke og borde. Rigtig god ide.

Sidder sammen med par fra Esbjerg der kører på samme cykel som jeg. Vi har fået en god snak om Australien – bakker – ørepropper med mere….

21 juli 2004

Stod op kl. lidt over otte. Det har IKKE været lunt i nat. Måttte krybe helt under soveposen ud på morgenen. Og det blev ikke bedre da jeg endelig kom udenfor teltet. Frisk vind fra nordvest, fugtig luft, og ikke særligt behageligt… Jeg måtte have mit vindtøj på med det samme.

Kom af sted ved titiden, og startede ud med en lang opadbakke. Kom dog fint til Fåborg, og fortsatte derfra til Svendborg.

I de seneste par dage har jeg haft lidt ondt i mit højre knæ, så i dag besluttede jeg mig for at give den fuld knald, og se hvad det så kunne holde til. Det er faktisk gået over al forventning. Knæet har opført sig pænt hele dagen!!.

Jeg fik nogle fine billeder fra broen over til Tåsinge. Kørte lille omvej omkring Troense, som er en lille trutte-nutte landsby med hyggelig havn. Kom også forbi Valdemarsslot.

Besluttede mig for at stoppe før jeg kom til Spodsbjerg, da det var tid til Tour De France – en af de rigtig store etaper, som jeg gerne ville se. Så gør det jo ikke noget at de på campingpladsen har det største tv jeg har set på turen.

Vejret har været kedeligt hele dagen. Overskyet, blæsende, og ganske køligt. Har kørt i vindtøj hele dagen – uden at svede ret meget.

Det er så blevet til endnu en dag på ”kun” 70 km. Jeg må vist hellere se at ”æde” lidt flere kilometer i morgen… Men hvem ved – der er jo en stor etape i Touren igen!!!.

Min nabo – en ældre mand – er på motorcykeltur rundt i Danmark. Han kører på en lille 250 kubik maskine. Den var flot og velholdt, men så dog lidt gammel ud. Det var den også. Den havde 12 år på bagen…

I morgen barsler de med godt vejr igen igen…. Men det gjorde de jo også i dag, og det holdt da ikke ret godt…

22 juli 2004

Stod op lidt over otte – igen igen….

Vejret er ok – dvs ingen regn… Men det er overskyet og kedeligt. Bestiller nu morgenbrød hver morgen. Får 2 grovbirkes, en snegl, og en liter mælk. Dejligt…

Kørte til normal tid, og kom lige nøjagtigt for sent til færgen til Pårs… Men det  gjorde nu ikke så meget. Satte mig ind i ventesalen, og nød en kop kaffe med min ex-nabo på campingpladsen, som var ude og gå morgentur – ham med motorcyklen.

Jeg fik hans avis, så jeg havde noget at læse på færgeturen – 50 minutter.

I Pårs fulgtes jeg med en gammel gut på 70 år, der var på cykeltur J Han sov på bed and breakfast, så havde ikke så meget bagage med. Vi fulgtes ad ca. 15 km, og fik vendt mange fine emner. Han havde også rejst i USA, Australien, New Zealand, og andre steder, så vi havde en masse at snakke om.

Ellers gik dagens rute direkte fra Pårs via Maribo, Sakskøbing, Nykøbing til Stubbekøbing, så jeg nåede klokken 1530 eller deromkring… Jeg glemmer altid at se på uret…

Hilste på et hollandsk par først på dagen, da de spiste frokost. Senere hilste jeg da jeg susede forbi dem…. De så ikke så begejstrede ud… og for lidt siden hilste jeg på dem igen, da de ankom til pladsen – der kunne de godt grine lidt J

Vejret har været overskyet hele dagen, men nu titter solen frem. Jeg har stort set haft medvind hele dagen, og da Lolland Falster jo er utroligt fladt, er dagens 90 km gået let.

Har  fået både bad og mad, og har fundet en stikkontakt, så livet er godt.

Fik også set opløbet i dagens etape i Tour De France – stort…

23 juli 2005

Stod op FØR klokken otte i dag… Flot vejr fra morgenstunden. Mine naboer – tysk ægtepar – pakkede sammen i LANG tid… Jeg nåede både at være på toilettet, spise morgenmad, drikke kaffe, og pakke sammen, FØR de var færdige….. Deres grej skulle åbenbart pakkes HELT perfekt…

Kørte ved nitiden, og regnede egentlig med at nå en færge med det samme til Bogø. Men den var allerede sejlet, da jeg kom til havnen. Næste færge gik kl. ti… Det får man ud af at stå tidligt op!.

Kørte en tur rundt om, og igennem Stege, før jeg vendte næsen mod nord. Jeg endte på Køge camping, hvor jeg har ligge før. Fin plads.

Vejret har været rigtigt sommerligt hele dagen. Sol og varmt, og tilligemed MEDVIND.

Gad ikke lave aftensmad i aften, så det endte med et par ribbensandwich på grillen lige overfor pladsen. Og så er der ingen opvask…

Har været i bad, og skiftet tøj. Det trængte. Har også skyllet mine cykelbukser op – de trængte også…. Faktisk ville de have godt af en god vask, men det må vente lidt… Tror jeg køber et ekstra par…

Har kørt omkring 115 km i dag.

24 juli 2004

I aftes og i løbet af natten regnede det rigtigt meget. Jeg havde skyllet mine cykelbukser op, i den tro at det gode vejr ville fortsætte aftenen ud, så de kunne tørre.

Desværre begyndte det at regne allerede ved tyvetiden, så jeg måtte en tur i vaskeriet og bruge tørretumbleren… Den klarede det hele på under 15 minutter J

Stod op til normal tid, og fik mit normale morgenmad – to birkes, en sær snegl, og en liter mælk, samt én kop kaffe…

Fik pakket sammen i tørvejr, og havde så ellers regnbyger resten af dagen. Besøgte en cykelforretning i København, da jeg skulle have et par ekstra cykelbukser. Købte det bedste de havde, og prisen taler vi ikke om!!. De sidder dog super godt.

Ankom til mine venner Pia og Jørgen i Virum 15 minutter før Touren startede – god disponering af dagens rute på 65 km.

Har fået bad, vasket tøj, drukket kaffe, set tour, og ordnet lidt grej….

Har lille køkkentjans i dag – skal stege laksebøffer

26 juli 2004

Hele søndagen gik med indendørssysler i Virum. Det var ret skidt vejr, med en masse regn. Jeg var glad for at jeg ikke var ude og cykle i det!..

Fik set sidste etape af Touren. Og ellers hyggede vi os bare med forskelligt. Jeg fik checket lidt op på mit grej, og sad så eller og rodede lidt med backup af vigtige filer på computeren.

I dag startede jeg tidligt, da både Jørgen og Pia skulle på arbejde. Jeg stod op samtidigt med dem, og var allerede på cyklen klokken halv otte – ny rekord.

Turen er gået langs kysten til Helsingør, og derfra langs nordkysten til Hundested, hvor jeg tog færgen til Rørvig, og havde så bare 20 km hjem derfra.

Det har været en let dag. For det meste ret flad, og vinden har jeg ikke mærket meget til. Jeg fik et par enkelte regnbyger, men ellers har vejret været flot og solrigt, men med mange truende tordenskyer omkring.

De nye cykelbukser er jeg svært tilfredse med. Det var et godt køb, selvom de var dyre… Men når man skal bruge så megen tid med at sidde ned som jeg skal, så er det vigtigt at bagdelen har det godt!.

I dag har jeg cyklet 123 km, og totalt løber Tour De Danmark op i ca 1500 km.

Jeg ved det ikke helt præcist, da jeg ikke har  fået skrevet alle dag distancer ind undervejs… Og det er jo heller ikke så vigtigt.

Tak for denne gang, og på genhør fra det store kontinent down under – Australien!! Min afrejse herfra er d. 18 august, så der er ikke så længe til.