August September Oktober November December Januar

1 december 2004

Sikke en dejlig dag. Jeg cyklede ind til byen langs floden. Hvor var det dog en flot tur. Jeg kørte næsten rigtigt hele vejen ind, men fik dog forvildet mig ind i et rigtigt rigmandskvarter på vejen ind... Der lugtede godt nok af penge.

Det er faktisk kun selve centrum af Perth der har højhuse, men de er også HØJE. Resten er pæne etplanshuse. Dejligt at køre rundt imellem. Det hele er så åbent og lyst.

Jeg har fået købt mig en fin kamerataske, og der fulgte en 90-300 mm telezoom med :-) De havde et godt tilbud, så jeg slog til!!. Og den skal jeg nok blive glad for. Har allerede fotograferet de første fugle med den, og det bliver bare supergodt..

Har brugt hele dagen inde i centrum. Gået og cyklet rundt, og bare kigget - og taget lidt billeder.

De har rigtig mange fine cykelstier, så det er let at komme rundt. Jeg glæder mig allerede til at køre derind igen i morgen, hvor jeg vil besøge lidt af det der ligger i udkanten af centrum.

2 december 2004

Jeg må vel hellere skrive lidt om hvad jeg har lavet de sidste par dage.... Dagene har sådan set været ret ens. Jeg har brugt megen tid på cyklen, og rigtigt nydt de fine cykelstier der er her i Perth.

Og så har jeg selvfølgelig taget en masse billeder. Jeg synes selv det går bedre og bedre med at få gode resultater.

Men kig billederne igennem. Det er lettere end at jeg skriver side op og side ned om hvad jeg har lavet :-)

Jeg skal dog lige fortælle at jeg har købt et stativ til mit kamera - en monopol. Altså en sammenklappelig vandrestav med kameragevind. Det er bare et super lækkert stativ, og en stor hjælp når jeg bruger den store telelinse.

6 december 2004

Så er det blevet tid til at rykke teltpælene op igen. Og det har været en lang dag... Er kørt helt til Fremantle - 30 kilometer ud mod kysten.

Kørte lidt rundt i byen, og fandt ud af at den ville jeg da gerne kigge lidt nærmere på, så jeg fandt den nærmeste campingplads, og bor her nu...

Byen er meget hyggelig. Gamle bygninger, og en flot flodmunding ud imod havet. Og herude har de også fine cykelstier, så cyklen har været ude og blevet luftet igen.

Flot vejr. Blæsende og omkring 29 grader. Dejlig dag.

7 december 2004

Stod tidligt op. Jeg skulle noget så forfærdeligt på det lille hus :-)

Brugte lidt af morgenen på at redigere billeder til hjemmesiden. Min plan var at køre ind til byen, for at se om jeg kunne finde noget godt internet der. Og ellers køre tilbage til Perth og få hjemmesiden uploaded.
Snakkede med min hyggelige nabo, og han fortalte at der da var internet på campingpladsen. Så det undersøgte jeg, og det viste sig at jeg kunne komme på med min bærbare og det hele.
men men men - Jeg har lavet så meget om på hjemmesiden, at det HELE skal uploades igen. Og vi snakker nu om 136MB, og den slags tager tid - meget tid.....

Så i stedet for har jeg nu brændt siden ud på cdrom, og sender den hjem til Leif, som så smider den på nettet for mig. Har også sendt billeder hjem. Helt frem til d. 6 december, så det må da siges at være rimeligt opdateret...

Er endt i Dunsborough på en fin campingplads. 10 dollars for plads med el. Det har været lummervarmt i dag. Omkring 30 grader og masser af sol. Jeg har sådan set ikke oplevet det store på vejen herned.

En anden wicked camper ankom lidt efter mig. Og det er så et ældre svensk ægtepar der kører den. Vi har fået en lang hyggelig snak.

Har fået fotograferet lidt fugle og kængeruer ved aftenstid. Ellers er dagens høst kun et julepyntet hus...

Fået kyllingesuppe til aften - og jeg spiste brød til!. Smagte nu dejligt.

Jeg er begyndt at se flere langturscyklister på vejene nu. Men det er også et dejligt område at gøre det i.

8 december 2004

Fin dag. Har været på cykeltur op til fyret på Cape Naturaliste. Hvis navnet lyder lidt
fransk, er det fordi stedet er opkaldt efter et fransk skib der besøgte stedet for mange
mange år siden...

Det var en bakket tur igennem et ganske flot landskab. Jeg fik svedt godt igennem på vej
derop. De har det jo med at ligge fyr på høje steder :-)

Betalte mig fra en tur op i fyret, og fik hele historien bag det fra en guide. Der er en
masse vandrestier i området, så bagefter gik jeg mig en god tur.

Fik fotograferet min første vilde kænguru - ikke noget videre godt billede, men det
første!!.

Men turen blev ikke så hyggelig som den kunne have været. Der var MANGE fluer, og de ville
ALLE SAMMEN ind i mine øjne, ører, mund, og næse!!!. For fanden da også.... Og jeg havde
glemt at få mit myggenet med.

I byen fandt jeg en god internetopkobling, så jeg har fået min hjemmeside lagt ud på nettet.
Der mangler dog lidt, så jeg kører tilbage i morgen, og ordner det sidste i morgen. Sikke et
arbejde.

9 december 2004

Allerede fra morgenstunden er det lummert, så den bliver varm i dag. Nok omkring 35 grader siger de lokale.

Jeg starter dagen med at lave min hjemmeside helt up to date. Det tager lidt over en time, over en god kop kaffe i bilen. Efter jeg har pakket sammen, kørte jeg ind til byen og uploadede siden igen, så jeg kunne få rettet de fejl der var, og få den helt up to date. Og nu ser det hele sgu ud til at virke - herligt...

Så har jeg besøgt en meget stor drypstenshule. Der var flere store kamre, og de utroligste drypstensformationer. Den dybeste hule var 40 meter under jorden. Det svarer til 640 trappetrin ned.... Og man skal op igen :-)

Jeg fik taget en masse billeder dernede - det hele med blitz. Jeg frygtede det værste, men med lidt hjælp fra mit gode software, er de fleste billeder blevet tålelige at se på.

Derfra fortsatte jeg sydover til Augusta, hvor sydhavet og det indiske ocean mødes. Det skal jeg se i morgen. Jeg bliver her nemmelig. Bor på en dejlig campingplads helt ned til havet. Bilen holder inden under en himmel af træer.

På pladsen mødte jeg en ung sweitzer der er på tur fra Perth til Sydney. Sludrede også med ham i går. Men hans engelskkunskaber er ikke særlig gode, så det er mest mig der snakker :-) Og nogle gange ser han helt forvirret ud, og så ved jeg at jeg skal skrue ned for de engelske gloser :-)

Jeg burde vel skrive om alle dem jeg møder på min vej, men så bliver den her dagbog altså voldsom stor. Jeg får jo en snak med mange forskellige mennesker hver dag. Både turister og fastboende. Og hyggeligt er det altid med en lille "yarn"!.

Her til aften er det rimeligt køligt - 20 grader, og det blæser. Kan mærke at luftfugtigheden er ret høj, så det er slet ikke varmt - piv!!.

10 december 2004

Vågnede op til en kedelig og grå himmel her til morgen. Det rusker også godt i trætoppene. Men jeg holder jo fri her i Augusta i dag, så det er bare med at få det bedste ud af dagen :-)

Jeg startede med at køre ud til fyrtårnet, der står syd for byen. Her grænser Sydhavet op til det Indiske Ocean. Jeg kunne nu ikke se nogen grænse, men de mødes altså her....

Jeg fik taget en del billeder, som helt sikkert ville gøre sig bedre i solskin Så hvis vejret er godt i morgen, kører jeg lige derud, og tager et par ekstra billeder, før jeg stikker næsen østover.

Jeg har brugt megen tid på at redigere billeder, og rettet lidt småfejl på hjemmesiden, i løbet af eftermiddagen. Der blev også lige tid til en lille eftermiddagslur. Det er vist den første i den tid jeg har været i Australien :-)

Aftenen gik med mere nørden på computeren, og jeg gik til køjs med en bog ved nitiden...

Køligt og blæsende hele dagen. Men regnet har det dog ikke :-) Skyerne fortrak ud på aftenen, så mon ikke det bliver fint vejr i morgen igen?

11 december 2004

Det har været store fotodag i dag. Hvor har det dog været flot.... Vejret har været perfekt. Blå himmel og fluffede skyer - helt perfekt.

Jeg startede med at køre ud til fyret som jeg besøgte i går. Fik nogle bedre billeder i dag.

Og så startede jeg ellers østover. Og det har altså været en rigtig flot dag i dag. Jeg har kørt igennem store skove med KÆMPE høje træer. Flotte bakkede enge. Hyggelige små byer, og mere af samme skuffe. Rigtigt flot det hele.

Temperaturen har været behagelig hele dagen. Jeg startede faktisk ud med min fleesevest på!.
Jeg er endt i Pemberton, som er endnu en hyggelig sød lille by i rækken af fine steder jeg har set og besøgt i dag.

Campingpladsen er bare fin. Meget naturagtig, med store træer lige op ad. Nok en del af en nationalpark.
Det eneste dårlige jeg kan sige om stedet, er at min bil var ved at blive indvaderet af myrer. På et tidspunkt var jeg lige ude og strække benene, og det VRIMLEDE bare med disse små sataner over det hele.... Så kom antimyresprayen frem, og de fik et gang pulver hele banden. Har sprøjtet rundt om alle hjul, og andre steder hvor de kan komme ombord i dytten, så nu er der ro :-)

Jeg har skrevet en masse emails i dag - og har også modtaget mange. Ser ud til at folket er tilfreds med lidt nyt på hjemmesiden :-)

I morgen skal jeg til Denmark, og måske til Bornholm hvis tiden tillader - så kan i jo tænke lidt over det!!!

12 december 2004

Pemberton ligger i et område med utrolig høje træer. Der er rigtig mange nationalparker i området.
Før i tiden blev disse store kæmper fældet, nu tjener de mange flere penge til området som trækplaster for turister.

Et af disse træer er et gammelt brandudkigstræ. 60 meter højt, og der er bygget en lille hytte i toppen. Man kommer derop ved at kravle op ad stålstænger der er slået ind i træet. "Trinene" snor sig rundt om træet hele vejen op.

Jeg nøjes med at nyde det nedefra, og har fået nogle fine billeder af andre der er modigere end jeg :-)

I det hele taget har dagen stået i træets tegn. Det er svært at overse disse kæmper... Ud på eftermiddagen kom jeg selv op iblandt kronerne på disse kæmper. Der er bygget et gangbrosystem, så man kan gå oppe i 40 meters højde og nyde udsigten. Og sikke en udsigt!.

Terrænet har været meget bakket i dag. Jeg har mødt et par cyklister i dag. Den ene var på vej op ad en lang bakke. Jeg stoppede på toppen, så vi kunne få en lille sludder. Han var glad for hvilet :-) Var hollænder, og havde lejet en cykel og BOB anhænger i Perth, og havde så 10 uger til en rundtur...

Vejret er dejlig køligt. Både sol og skyer har været fremme igen i dag, og det har blæst ganske kraftigt.

Jeg er endt dagen i Denmark, som er opkaldt efter en læge i den engelske flåde, og altså IKKE efter mit hjemland..... Men lidt udenfor Denmark ligger Bornholm, og mon ikke den er opkaldt efter min fødeø??. Jeg vil undersøge det i morgen, hvor jeg forbliver i Denmark.

Jeg bor ud til en stor indsø, der har adgang til havet.

Den unge Sveitzer jeg har fortalt om et par gange, er her også. Han har haft nogle hårde dage på landevejene. Masser af bakker og modvind.
Hans engelsk er allerede blevet bedre, end da jeg mødte ham første gang. I dag lærte jeg ham hvad et køleskab hedder :-)

Her hvor solen er gået ned, falder temperaturen utroligt hurtigt. Jeg sidder i bilen med fleesevesten på. Jeg kan endnu holde 20 grader herinde.

13 december 2004

Fik sendt Martin, den unge sveitzer på cykel,  af sted i morges. Ham ser jeg nok igen om et par dage.

Har brugt dagen her i Denmark. Jeg har været rundt i byen og de nærmeste omgivelser på cyklen, og har fået taget en masse billeder.

På turistkontoret spurgte jeg til Bornholm, den lille flække der ligger øst for Denmark. Det har jo desværre vist sig, at Denmark ikke har noget med Danmark at gøre, og det ser ud til at være det samme med Bornholm. Manden jeg talte med, mente at Borholm var opkaldt efter den stationsmester der bemandede togstationen der....

Det har været meget blæsende i dag. Solen har dog skinnet hele dagen, så det har nu været ganske rart. Men her til aften er det lidt køligt. Jeg holder dog 20 grader i bilen - endnu...

Ellers er der såmænd ikke sket det store. Jeg har fået taget nogle gode billeder af papegøjer, der "bor" her på campingpladsen.

Jeg ringede hjem til de gamle i dag, og tog gas på min far. Jeg sagde jeg var kommet til Danmark, og ville tage til Bornholm i morgen. Det var jo ganske sandt, men han troede naturligvis jeg var kommet hjem til det rigtige Danmark :-)

14 december 2004

Dejlig kølig morgen. Måtte have min vest på... Har haft besøg af "poppe", en halvtam papegøje der bor på pladsen. Den er nu meget sød, og jeg gir' den altid en godbid når den kommer forbi. I dag fløj den op på køkkenbordet og begyndte at smide mine ting ud på jorden. Det var ikke lige noget hit, så Poppe måtte ud!.

Kom afsted kl halv otte, og startede med at køre en tur rundt om Denmark ad en fin vej der tog mig både op i bakkerne, og ned til havet. Det var en dejlig rute i en flot natur.

Og så kom dagen hvor jeg skulle besøge Bornholm. Jeg vidste at der kun var en enkelt bygning, så det var ikke en skuffelse da jeg kom frem, og kun fandt den :-) Bornholm ligger i et dejligt kuperet terræn med både enge og skov. Det er landbrugsland, og der går mange køer på markerne. Fandt alt hvad der stod Bornholm på, og fotograferede det!.

Dagen er endt i Albany, en halvstor by ud til havet. Før i tiden var det en hvalfangerby, men nu tjener de mere på at vise hvalerne frem for turisterne :-) Byen ligger op ad et stejlt opland, og fra en af disse toppe er der en fin udsigt over hele området. Ud imod havet ligger flere øer, så måske har den en skærgård derude?.

Mødte Martin igen i dag. Han holder hviledag. Havde ondt i den ene akillesene.

Min plan var at køre lidt videre, men over et par stående madder, fandt jeg ud af at jeg ikke rigtigt kunne finde ud af hvilken vej jeg ville. Så er der kun en ting at gøre!!. Blive hvor man er, og finde ud af det :-) Og jeg har jo tid nok.

Bor på fin plads ud til havet. Heldigvis er der en vold imellem stranden og pladsen, da det blæser ret kraftigt i dag. Solen skinner dog, og det har været en dejlig dag.

15 december 2004

Det har været meget fugtigt i nat. Måske ikke så overraskende, når jeg sover med bagdelen i vandkanten - næsten :-)

Startede dagen med at besøge Whale World, som er en gammel hvalstation, som er blevet fikset op, og nu fortæller historien om områdets hvalhistorie. Og det var altså interessant. Meget interaktivt med både guide, film, og båndoptagelser. Jeg brugte næsten 4 timer derinde, og det er MEGET for mig, så det var altså godt :-)

Efter frokost kørte jeg imod Stirling Nationalpark. Jeg havde ikke kørt ret langt mod nord, da temperaturen ændrede sig til det varmere - meget varmere... Det har været omkring 40 grader herinde i dag, men her til aften er temperaturen på den rette side af 30 grader igen...

Fik nogle fine billeder af solnedgangen i aften - rene glansbilleder...

I morgen skal Black Sabbath og jeg bestige den højeste top i området. Det bliver sikkert hårdt - mest for Black Sabbath...

Har fået kartoffelsuppe med pasta til aftensmad - stort!.

Bor uden strøm i dag. 20 dollars med, 10 uden....

16 december 2004

Så er det blevet bjergbesteget til den store guldmedalje...

Heldigvis kunne jeg køre hen til foden af Bluff Knull, som det udvalgte bjerg hedder. Det sparede mig for 8 kilometer plus en del højdemeter. Men tilbage var der 3 kilometer og 656 højdemeter til toppen... Og det er sgu stejlt skal jeg hilse at sige. Men stien var fin, så det var bare at tage det stille og roligt, og holde et par små hvil på vejen.

Men belønningen kom da jeg endelig stod på toppen. Det tog mig en lille times tid at gå derop. Og hvor var det dog en flot tur, og udsigten fra toppen er endnu flottere. Men kig billederne. De giver en god ide :-)

Nedturen gik også fint. Men som altid er det hårdere at gå nedad, end opad. For mig i hvert tilfælde....

Efter jeg havde sundet mig lidt, gik turen videre nordpå til Wave Rock, som er en klippe der ligner en stor bølge der er lige ved at bryde... Og det er dejligt varmt i dag... 43 grader siger de kloge. Men jeg synes nu det er ganske behageligt. Det er jo en tør varme...

På en tankstation mødte jeg en anden Wicked Camper. Et canadisk par kørte den. Vi fik taget billeder, og fik en god snak. Vi blev enige om at mødes senere, da de også skulle ud og surfe på granitbølgen....

Jeg havde dem til kaffe og kiks om aftenen. De havde dejlig vin med, så vi hyggede os rigtigt.
Før det nåede jeg også lige at få taget lidt billeder af bølgen, og spist et måltid bestående af nuddelret med dåseskinke i...

Det blev køligere ud på aftenen, så det var let at sove.

17 december 2004

Stod tidligt op, og gik en tur langs bølgen. Fik nogle lidt bedre billeder end i går. Lyset var lidt bedre. Gik også en tur oven på bølgen, samt en tur den anden retning, hvor den gabende flodhest står :-)

Temperaturen er mere menneskelig i dag. Vinden har ændret sig til det bedre.

Dagen er gået med at køre ned til Esperance, som ligger ved kysten, og derfor er dejlig kølig :-)

Nu har jeg GSM dækning igen, og der er sket forskelligt derhjemme... Det hele munder ud i, at jeg skal møde til tjeneste i Grønland i begyndelsen af februar måned!.

Har netop fået det telefonisk bekræftet, så nu kan jeg gå i gang med at plane ud fra det.
Jeg skal have snakket med flyselskabet om ændring af min billet, så jeg kan rejse hjem i starten af januar måned - eller måske tidligere.... Jeg begynder at kigge på det i morgen.

Og så har jeg mødt Dia igen :-) Hun har rejst en eller to dage foran mig den sidste måneds tid. Det er sgu da pudsigt....
Vi har aftalt at spise sammen i morgen, så vi kan udveksle sladder for den sidste måneds rejsen og gøren :-)

18 december 2004

I dag har jeg fået lavet en hel masse.
For det første har jeg fået opdateret min hjemmeside. Den er nu opdateret op til d. 17 december. Det er jeg svært tilfreds med :-)

Og så har jeg ellers tænkt langt og længe over hvordan det sidste af min rejse rundt hernede skal foregå. Jeg skal jo være hjemme engang i starten af januar, for at få nået alt inden jeg rejser til Grønland i starten af februar.

Besluttede mig for at fortsætte langs kysten, og ende i Sydney i starten af januar, og flyve ud omkring den 7 januar.
Kunne ikke lave booking i går, da ALT blækket på mine billetter er blevet væk. Jeg troede simpelthen det var løgn da jeg fandt dem frem fra mørket.....

Bliver nødt til at ringe hjem til Mette hos rejsebureauet på mandag, for at se om hun kan hjælpe mig.

Eftermiddagen gik med en gåtur i byen. Fik taget lidt forskellige billeder, og lavede så ellers ikke ret meget mere den dag.

Dia og jeg aftalte at køre en tur i hendes bil i morgen, så jeg kan få et lidt af det område, som jeg nu har for travlt til selv at besøge.

Om aftenen spiste vi sammen. Grillmik med salat til. Jeg sørgede for salaten og rødvinen :-)
Meget hyggelig aften. Men Dia havde været ude og gå 32 kilometer den dag - gået forkert - så hun gik tidligt hjem for at sove.

19 december 2004

Dejlig dag. Dia og jeg kørte fra campingpladsen ved frokosttid, og har besøgt en flot nationalpark lige øst for byen. Hvor var der dog flot. Den ligger helt ud til kysten, og vi besøgte alle de bugter vi kunne køre til. Og de var alle sammen forskellige. Nogle var det rene Bountyland, mens andre var klippefyldte. Meget spændende område.

Vi var også ude og vandre i nogle vandrende klitter. Hvor var de dog flotte. Havde det ikke været for varmen, lignede de næsten sne, når vinden blæste sand af toppene på dem.

Om aftenen var vi til juletræshygge inde i byen. Det var en koncert ved en udendørsscene, hvor vi sang julesange. Vi kom i god tid, og havde stole med. Jeg gav middag - dejlig kylling med fedtstifter til :-) Hentede dem på grillen...
Det var for øvrigt skide koldt. Temperaturen var helt nede på 18 grader, og det blæste....

Vel hjemme igen tog vi et par glas rødvin før det var sengetid. Jeg aftalte med Dia at jeg ville køre forbi hendes telt i morgen tidlig for at sige farvel.

20 december 2004

Stod tidligt op, og fik pakket sammen til klokken syv. Fik sagt farvel til både Dia og Martin, som også er på pladsen.

Fyldt bilen op med benzin, og checkede ved samme lejlighed trykket i alle hjul - også reservehjulet... Har købt en liter olie, så jeg har noget at smide i motoren, hvis den begynder at bruge for meget på vej over Nullabor sletten. Der er jo varmt ude...

Og så gik det ellers bare derudaf. Stoppede kort i Norseman for at handle lidt ind. Ellers har jeg kun holdt meget korte hvil igennem dagen, og er vel kommet ca 700 km i dag. Der er ikke meget at se på sletten, så det er bare med at få spist så mange kilometer som muligt.

Jeg er endt i Madura, som er et lille road house på vejen.

Har snakket med Mette på rejsebureauet, og hun kunne hjælpe mig med et reservationsnummer, som jeg skal bruge når jeg ringer til Quantas for at ændre min billet.
Jeg ringede til dem med det samme, og nu har jeg en reservation til den 7 januar Sydney - Los Angeles - København. Er hjemme lørdag d. 8 januar 1715 om eftermiddagen. Jeg skal dog stille med min billet, så de kan ændre den. Og det skal helst ske senest fredag i Adelaide, så jeg har lidt travlt i de næste par dage. Jeg skal have kørt en del kilometer.

Det har været ganske lunt i dag. Omkring 38 grader ude på sletten som det værste, men her hvor solen er gået ned, er temperaturen faldet til omkring 22 grader vil jeg tro - behageligt.

Aftensmaden har bestået af dejlige æbler. De skal nemlig spises FØR jeg når til grænsestationen ind til South Australia. Man må nemlig ikke indføre frisk frugt!!!.

21 december 2004

Fik aldrig skrevet dagbog i går. Jeg var simpelthen for træt. Kørte vel omkring 700 km videre østpå, og overnattede på campingplads i en lille flække, som jeg ikke lige kan huske navnet på lige nu...

Fik en dåse tun og et stykke brød til aftensmad, og skyllede det hele ned med to glas rødvin. Og så var jeg ellers grydeklar, og gik i seng med hønsene :-)

Og så var det dagen hvor jeg løb tør for benzin - næsten.... Hvor kan man dog være dum!! Jeg havde kraftig modvind, og jeg lå og kørte 110 km/t. Og den slags bruger altså en del benzin. Ved dagens første road house havde jeg kørt 186 km, og mente jo nok at jeg havde rigeligt til at nå det næste, der lå lidt over 200 km derfra. Det havde jeg også, men der var kun 9 Liter tilbage da jeg rullede ind... Og det er sgu lidt for magert til mig. Den røde lampe var tændt de sidste 30 km!!. Og de sidste 50 km kørte jeg 80 km/t, da det ikke bruger så meget benzin :-)

I dag er det vilde ridt så fortsat østpå. Jeg nåede frem til Adelaide klokken halv tre om eftermiddagen. Og det har været rigtigt ubehageligt varmt hele dagen. Jeg har haft over 40 grader inde i bilen på hele turen i dag.... Der er gået nogle liter vand til :-)

Fik ændret min billet i eftermiddags. Det tog Quantas omkring 30 minutter at få det ordnet, fordi de kunne intet læse på billetten. Al blækket var væk!!. Men nu er alt på skinner, og jeg flyver hjemover d. 7 januar klokken 1520 om eftermiddagen, og lander i Kastrup næste dag klokken 1720. Lang tur!!!.

Overnatter i udkanten af byen, og i morgen skal jeg have aftalt skift af motorolie og filtre med Wicked. Har fundet ud af, at de har det depot her i byen også, så måske jeg kan få det lavet lokalt, så jeg slipper for turen ind i Melbourne...

Har fået vasket både tøj og mig selv i dag - begge dele var nødvendigt :-) Godt nok har jeg taget bad hver dag, men tøjet TRÆNGTE til vask.....

Mine naboer, to unge gutter i bil som min, har ikke vist sig hele dagen. Tror de sover brandert ud!!. Bare de ikke vågner for meget på her ved mørkets frembrud..

23 december 2004

Har sovet dårligt i nat. Det sker heldigvis meget sjældent for mig. Men sovet har jeg dog, da jeg har fungeret ganske fornuftigt hele dagen...

Mine to naboer har jeg endnu ikke set ude af deres bil. Mon ikke de efterhånden har fået sovet deres brændert ud? :-)

Og så er det blevet rigtigt dejligt varmt. 38 grader i dag. Heldigvis kørte jeg igennem en front sidst på eftermiddagen, så nu er temperaturen faldet til omkring 25 gr - herligt.

Den første time ud fra Adelaide var utrolig flot. Bakket terræn, med masser af skov, enge, floder, gamle huse, vinmarker - og en hidsig trafik!!. De kørte godt nok stærkt. Jeg holdt ind til siden flere gange, så alle kunne komme forbi, og jeg selv få lov til at nyde turen i eget tempo!.

Senere kom der rigtig mange vinmarker, og efter det græsning for både køer og får.

Jeg bor på en hyggelig lille campingplads i Nelson. Helt ud til kysten. Jeg har EGET bad og toilet - ren luksus!. Hyggelige mennesker der har stedet. Vi har haft en længere "yawn"..

24 december 2004

Fik aldrig skrevet dagbog i går aftes. Al den julemad og rødvin gør jo en træt.... Mest rødvinen!!.

Men det var såmænd en rigtig flot dag. Jeg kom endelig til Great Ocean Road, og den levede fint op til sit navn. Det var RIGTIGT flot ude langs kysten. Landet i bag lignede nærmest midtengelsk terræn. Meget bløde (men stejle) bakker, store skovpartier, og flotte grønne enge. Og så disse fantastiske klippeformationer i havet. Selve kysten er vel omkring 60 meter høj. Længere nede blev de høje klipper afløst af mere normale granitklipper, som vi kender det fra Bornholm eller Grønland. Der lå flere turistfælder (byer) helt nede til vandet, og jeg vil tro at der er rigtigt mange mennesker der om sommeren - altså meget snart...

Jeg undgik at køre igennem Melburne ved at tage en færge. Og på den anden side fandt jeg efter lidt søgen en campingplads. Det var ingen til at modtage penge af mig, så jeg boede ganske gratis :-)

Julemiddagen bestod af pasta og kødsovs, samt adskillige glas rødvin :-) Det var nok mest det sidste jeg blev så forfærdelig søvnig af :-)

Jeg fik ringet hjem og ønsket god jul til de fleste, men ikke alle. Mine mønter slap op til sidst. Jeg havde regnet med at kunne ringe lokalt ind til Melbourne - det koster kun 40 cent, een gang for alle. Men sådan skulle det altså ikke være. Jeg må ringe til dem jeg ikke nåede i de nærmeste par dage.

25 december 2004

I dag holder Australien så jul, og det kan godt ses på antallet af butikker der holder åbent. Det er nemlig kun enkelte tankstationer der gør det....

Besluttede mig for at køre til Phillip Island og kigge på pingviner. Havde fået det anbefalet.. Turen dertil gik også rigtig fint, og det var såmænd en flot tur. Men men men.... vel fremme undrede det mig lidt at jeg var den ENESTE på en parkeringsplads, hvor der var plads til omkring 500 biler.....
Pingvinerne kommer åbenbart først op på land når det er blevet mørkt, og det er der man kan se dem... Og der må ikke engang tages billeder.... Så jeg måtte køre med uforrettet sag, da jeg ikke ville vente 8 timer på at se nogle fugle, der ikke engang kan flyve :-)

Resten af dagen er så gået med at følge kysten videre østover, og jeg er endt i Bairnsdale, hvor vejen drejer ind i landet, og op i bjergene. Dem skal jeg så besøge i morgen.

Det er en dødkedelig campingplads jeg er havnet på. Her er ingen andre rejsende. Kun et par familier på juletur. Havde ellers håbet på at møde en omgang rejsende, så vi kunne fejre lidt jul sammen. Men sådan skulle det altså ikke være...

Har dog snablet et par glas rødvin alligevel!!

Vejret har været dejligt i dag. Flotte fotoskyer, og omkring 22 grader. Her til aften er det bestemt ikke varmt. Jeg sidder med både uldsokker og fleesevest på :-)

26 december 2004

I dag har jeg været i bjergene. Næsten så høje som Australien kan producere.

Og allerede i dag er der rigtig mange forretninger der er åbne igen. De ligger altså ikke på den lade side hernede, når det gælder forretning...

Vejen har ført mig op over et par flotte bjergtoppe i næsten 2000 meters højde. Naturen kan bedst sammenlignes med en norsk vej der følger en elv opad en dal. Stejle sider, klipper og masser af grøn skov, der senere bliver afløst af store grønne enge. Og lidt efter bliver disse enge afløst at den typisk hårde lave bevoksning man ofte ser på toppen af bjerge.

Om vinteren sner det heroppe, så der er masser af skilifte og den slags. Desværre var det ret skyet deroppe, så billederne er ikke blevet de bedste, men sådan er det jo...

Jeg kørte igennem et par hyggelige landsbyer på vejen op, og kom også igennem en designet skiby - kig billederne.... Jeg synes den var forfærdelig!!.

Igennem Jørgen har jeg fået kontakt til Adrian, som bor med sin familie i Cooma, en lille by øst for mig. Dem besøger jeg i overmorgen.

I går så jeg cykelkasser udenfor en cykelhandler, og blokerede alle bremser på stedet... Jeg gik ind, og spurgte om jeg måtte få en... Det måtte jeg godt, så i løbet af eftermiddagen fik jeg rengjort og skilt cyklen ad. Og den skulle skilles HELT ad for at komme ned i kassen. Den var nemmelig beregnet til en mountain bike. Det var virkeligt lækkert at få cykelpakningen overstået. Det var en af de ting som jeg havde regnet med at skulle bruge megen tid på i Sydney. Nu skal jeg bare have pakket noget pap rundt om anhængeren, men der kan al pap bruges, så det bliver let.

Det har været en fin varm dag - dog ikke oppe i højderne, hvor termometeret stod på 19 grader. Vinden var kold deroppe.

Og så er campingsæsonen startet for alvor. Måtte på to campingpladser før jeg kunne få plads til Black Sabbath.... Og den kostede 27 dollar!!!.

27-31 december 2004

27 december - 01 januar
Jeg har ikke fået skrevet dagbog de sidste mange dage. Lidt sløvt af mig, men der er bare sket så meget.

Jeg har besøgt Adrian og Barbara i deres hjem i Cooma, som er et dejligt område ved de blå bjerge. Det ligger rimeligt højt, så temperaturen er rar.

Jeg var en dag i Cooma, og resten af dagene er blevet brugt i de blå bjerge ved Blackheath, hvor vi har besøgt Stuart, en ven af familien.

Og sikke en oplevelse det dog har været. Vi har været ude og gå en hel masse, og jeg har været steder hvor jeg ALDRIG selv ville være kommet alene. Bla. ned i en stor slugt. Ganske smal forneden, og med vand i, så man blev våd ret langt op :-)

Nytårsaften havde vi en dejlig BBQ, hvor nogle af deres fælles venner kom forbi til en bid mad og et glas vin. De havde selv deres eget kød og drikkevare med, så alt var meget laid back, og MEGET hyggeligt.
Vi fik snakket en hel masse, og jeg viste billeder fra Grønland.

Vi kørte hjem i går. DVS jeg blev sat af ved det radioteleskop hvor Adrian arbejder.... Der har jeg fået lov til at bo til i dag, hvor jeg fortsætter imod Canbara. Jeg har haft det hele for mig selv - sådan næsten.... Fordi efter et par timer kom chefen Duncan forbi. Jeg gav ham vist et lille chock!!. Men alt var fint, og han vidste godt jeg var der...
Vi fik også snakket en masse, og jeg viste lidt billeder :-)